گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

آداب و مراسم مردم شهر ویس در محرم + عکس

وبلاگ مجله علمی جوانان شهر ویس (استان خوزستان)
مردم شهر ویس (ویس و مولحه ) نیز همچون دیگر جوامع اهل تشیع جهان مراسم دهه محرم را با شکوه و علاقه خواص برگزار میکنند.


مساجد - حسینیه ها و مضایف شهر :

همه ساله در چنین روزهایی حسینیه ها و مساجد شهر حال و هوای خواصی پیدا می کنند و هر شب مساجد و حسینیه ها و مضایف ، پذیرای عزاداران حسینی می باشند و روحانیون شهر با بازگو کردن واقعه عاشورا و روضه خوانی در این مکانهای مقدس، مراسم را اغاز میکنند که روضه خوانی های روحانیون به زبان عربی و بعضا زبان فارسی انجام می گیرد.

تجمع های دسته های سینه زنی :

تجمع مردم از شب هفتم و شب هشتم  محرم در قالب دسته های سینه زنی در مسیرهای مختلف سطح شهر برگزار میکنند و همچنین در بعد از ظهر روز نهم محرم ، دسته هایی از قبیل دمام - علم بازها - سینه زنی و زنجیر زنی مسیر ابتدا تا انتهای شهر را می پیمایند و به عزاداری می پردازند .




این عکس در شب هشتم محرم گرفته شده است . شبی که به حضرت قاسم (ع) منصوب می باشد که به همین مناسبت در پایان مراسمی ویژه این شب بصورت شبیه برگزار شد .


عاشورا و بانوان شهر ویس :

بانوان شهر نیز اقدام به برپای مجالس و مراسمات ویژه محرم به صورت کاملا زنانه و خواص می کنند که در این مراسم روحانیون خانم اقدام به موعضه و روضه  خوانی برای جمع نساء می ورزند . و بانوان شهر بسیار پرشکوه در این مراسمات شرکت می کنند .

در حسینیه های ویژه بانوان شهر ویس ( ویس و مولحه ) در دهه محرم به مناسبت وقایع عاشورا مراسمی همچون مثل " یوم الطفل " - "عرس القاسم " و . . . که به صورت تعذیه نمایشی ویژه بانوان اجرا میشود  و در روز دهم مراسم مقتل خوانی و دادن غذای نذری در حسینیه های ویژه بانوان سرو می شود .

مراسم روز دهم :

روز دهم روز خواصی در شهر ویس می باشد . همه مردم پیر و جوان ، زن و مرد این  مراسم خواص را همراهی میکنند .

در ابتدای صبح روز عاشورا با نواخته شدن دمام در ابتدای شهر مردم در غالب دسته های مختلف عزاداری در آن محل تجمع میکنند تا از برکات و ثواب این همراهی عمومی فیض ببرند . در زبان محلی و مرسوم عربی مردم شهر ویس به این مراسم " الدایره " می گویند .


مسجد الزهراء (ع) شهر ویس ، یکی از قدیمی ترین مساجد شهر ویس می باشد.

ترتیب دسته های مختلف عزاداری :

دسته های حاضر در مراسم روز عاشورا در ابتدای کاروان حرکتی این مراسم (الدایره) گروه دمام قرار دارند و بعد از آن علم بازها که بعضی از آنها از قدمت خواص و از اوایل تاسیس این عزاداری ها ، این علم ها تاسیس شده اند و سالانه برپا می شوند .

همچنین از شهر مولحه نیز یک هیئت عزاداری بزرگ مردمی که متشکل از گرو ههای مختلف دمام - علم بازها  و دسته های سینه زنی می باشند از شهر مولحه به حرکت در می آیند و در پایان به محل قبرستان شهر ویس به دسته های شهر ویس ملحق می شوند و در آن محل اوج تجمع مردمی عزادار و عاشقان حسینی می باشد .

در شهر ویس و مولحه مرسوم است که حسینیه های اصلی هر کدام دارای علم مربوط به آن حسینیه  می باشند و مردم آن علم را با نام حسینیه های وذکور می شناسند . گروه های بعدی" الدایره " را گروه بزرگ زنجیر زنان تشکیل میدهند که این عاشقان امام حسین (ع) در دو ستون و پشت سرهم ، با فاصله مشخص و منظم و با مداحی مداحان  شهر ویس با ضربه واحد به عزاداری از نوع زنجیر زنی می پردازند که زنجیر زنی در حین حرکت و با گام های موزون و با ضربه واحد و هماهنگ انجام می شود .


باید اضافه کنم مسیر حرکتی زنجیر زنان از ابتدای شهر ویس تا انتهای شهر مولحه می باشد که مسیری حدود 3 کیلومتر می باشد را طی میکنند .

گروه بعدی را گروه بزرگ سینه زنی  تشکیل می دهند که در این گروه مردم با مداحی مداحان شهر اقدام به سینه زنی و عزاداری می کنند.

نهایت مسیر حرکت " الدایره "به قبرستان شهر ختم می شود و مردم با تجمع در آن مکان اقدام به قرائت فاتحه برای مرحومین  همدیگر می کنند .

به جرات میتوان گفت که این مراسم از بزرگترین و باشکوه ترین نوع خود در بین شهر های شهرستان باوی می باشد و همه ساله مردم کثیری از روستاها و شهر های اطراف در این مراسم باشکوه و مقدس شرکت میکنند و از برکات این روزهای پر برکت سعی به بهره مندی معنوی کافی می ورزند .


مراسم تعذیه ( شبیه خوانی ) شهر ویس :

مراسم تعذیه (شبیه خوانی ) شهر ویس به زبان عربی فصیح برگزار می شود و نقش آفرین ها را کسانی انتخاب می شوند که اولا از جوانان با ایمان و پاک شهر باشند و ثانیا مسلط به زبان عربی فصیح باشند و نقش های مقدس این شبیه خوانی را به هر کسی جهت ایفای نقش وا گزار نمی کنند و معمولا از روحانیان جوان و مداحان و شعرای مذهبی عرب شهر واگزار میکنند و علت آن تسلط این اشخاص مذکور به زبان عربی فصیح می باشد .

در این مراسم از ابزار هایی همچون اسب - کلاه خود و زره های جنگی شبیه سازی شده آن زمان - شمشیر و غیره استفاده میشود این مراسم در مساحت ارضی بزرگ انجام می پزیرد که در گوشه ای اقدام به برپایی خیمه های شبیه سازی شده بزرگ - و محل پر از آبی که (بلاتشبیه) حضرت ابولفظل(ع) اقدام به کسر کسار و پر کردن مشکها نمود  و . . .  در طرفی دیگر خیمه  عمر ابن سعد و یزید  و . . . ( لعنت الله علیهم ) برپا میگردد و در نهایت شروع به تعذیه و اجرای نمایش واقعه میکنند تا برای کودکان و نوجوانان جامعه واقعه عاشورا ملموس تر شود و بهتر آن را درک کنند .

نکته جالب این مراسم این است که در اجرای نمایش تعذیه خوانی از یک سیستم صوتی مطلوب استفاده می شود که به همراه هر نقش آفرین این مراسم یک میکروفون بی سیم کوچک تعبیه می شود تا صدا به صورت واضح و مطلوب به گوش جمعیت حاظر برسد و همچنین در حین اجرای مراسم شخصی از طریق بلند گو اقدام به توضیح واقعه می کند و نیز به صورت زنده اقدام به صداگزاری و پخش موزیک خواص محرم و آن روز می کنند !


از پر حضور ترین حسینیه های شهر ویس در ایام محرم می توان به حسینیه سادات ذهبی  اشاره کرد که متعلق به خانواده سادات ذهبی می باشد و سالهای سال است این خانواده محترم از خدام امام حسین (ع) و اهل البیت بحساب می ایند و از احترام بخصوصی در بین مردم شهر ویس برخوردار هستند و روحانیون بزرگی همچون سید حسین ذهبی و سید حسن ذهبی و . . . از همین خانواده هستند .


قرائت مقتل امام حسین(ع) در حسینیه ها و مساجد شهر :

همچنین در روز دهم محرم در تمام حسینیه ها و مساجد شهر به برکت این روز اقدام به سرو نهار و در ابتدا به قرائت کتاب مقتل الحسین می کنند که بعد از اتمام قرائت واقعه یک وعده نهار در محل از مردم پزیرایی میشود که هزینه این غذا ، از نزورات مردم تامین میشود و مردم   این غذای متبرک را تناول می کنند .

دهه محرم یعنی لباس مشکی؛یعنی بوی چای دارجینی؛بوی غذای نذری؛صدای روضه؛اشک ریختن . .

در پایان باید اضافه کنم که مراسم محرم در شهر ویس با به پایان رسیدن روز دهم به اتمام نمی رسد  و هر شب تا روز اربعین حسینی در گوشه و کنار و مساجد و حسینیه های شهر به همان شکوه مراسم موعضه و ذوضه خوانی برگزار می شود . و علت اسرار مردم به تداوم این مجالس در روزهای بعدی ، عشق آنها به امام حسین (ع)می باشد .

 باید بگویم در بازگو کردن همه اداب و رسوم مردم در این ماه مقدس قلم و کلام غاصر می باشد و این گوشه هایی از اداب و مراسمات مردم  شهر ویس در این روزهای بود .
منبع در بلا ذکر شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد