گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

آموزش نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته(قسمت اول)

*نویسنده: امیر نعیمی (کارشناس IT)
در این سلسله مقالات قصد دارم یک سری اطلاعات برای کسانی که قصد دارن برای خود یک سیستم نظارت تصویری مدار بسته ایجاد کنند قرار دهم.
سیستم های مدار بسته، بسته به نوع کارکرد های خود تجهیزات متنوعی نیاز دارند که بستگی به نوع عملیات نظارتی که قرار است انجام شود تغییر میکنند.این تجهیزات به صورت کلی به این شرح می باشند:


  1. دوربین های مخصوص کارهای حفاظتی                                                                                                                 
  2. دستگاه سرور مرکزی(DVR)
  3. نرم افزارهای مخصوص نظارت از طریق شبکه
  4. سوکتهای اتصالی BNC برای دوربین های آنالوگ
  5. کابلهای ارتباطی
باید گفت که نوع دوربین های مخصوص کارهای حفاظتی سناریوی کار ما و نوع دستگاه ها را بطور کلی تغیر می دهند.در عمل برای کارهای حفاظتی دو نوع دوربین موجود است 1-دوربینهای آنالوگ 2-دوربینهای تحت شبکه (آی پی کمرا)
درمورد دوربینهای تحت شبکه ما نیازی به دستگاه مرکزی DVR نداریم.در واقع دوربینهای تحت شبکه از طریق کابلهای شبکه با کامپیوترهای موجود تبادل اطلاعات می نمایند.حتی دوربینهای جدیدتر با استفاده از تکنولوژی POE برق مصرفی خود را نیز از طریق کابل شبکه تامین می نمایندو حتی برخی از آنها از طریق تکنولوژی WI-FI بصورت بیسیم به شبکه متصل می شوند.
اما در ابتدا به بحث درباره دوربینهای آنالوگ می پردازم.این نوع از دوربینها مزیتهایی دارند که باعث شده است هم اکنون نیز از این تکنولوژی استفاده شود.برخی از این مزیتها بدین شرح است:
  • ارزان بودن
  • راحتی اجرا
  • کیفیت تصویر بالا
  • استفاده از کابلهای اتصالی متراژ بالا
اولین گام در ایجاد یک سیستم حفاظتی خوب و کارآمد اجرای عملیات بازدید هوشمندانه است.بازدید کننده کارشناس می بایستی ضمن بازدید از محیط طرح ،طوری جای دوربینها را مکان یابی کند که با کمترین تعداد دوربین و هزینه، حداکثر دید در محیط وجود داشته باشد.
در ادامه برای ایجاد یک سناریوی فرضی،فرض میکنیم پس بازدید نیاز به چهار عدد دوربین داریم.که هر چهار دوربین از نوع آنالوگ انتخاب می شوند.
نقطه ای امن را برای نصب DVR مرکزی در نظر می گیریم.البته این نقطه باید طوری انتخاب شود که از دوربینها به یک فاصله باشد تا در مصرف کابل صرفه جویی شود.
هر دوربین آنالوگ حداقل نیاز به دو کابل دارد. یکی کابل RG-58 که شبیه کابلهای کواکسیال آنتهای خانگی است و یکی کابل برق.در اغلب مواقع برق این دوربینها از طریق یک آداپتور تامین میشود که لازم است برای تامین برق دوربین یک کابل برق تا دوربین کشیده شود.دوربین از طریق کابل کواکسیال اطلاعات خود را به DVR مرکزی ارسال میکند.برای اتصال این کابل باید از سوکت BNC استفاده کرد که تصویر آن را در شکل بالا دیدید.



لازم است برای هر دوربین این کار تکرار شود و برای هریک از آنها کابلی مستقل تا دستگاه DVR مرکزی کشیده شود.یعنی برای چهار عدد دوربین دستگاه DVR مرکزی ما بایستی حداقل چهار کاناله باشد.


بعد از اینکه اتصال دوربین ها تا DVR مرکزی برقرار شد در واقع سیستم آماده بهره برداری اولیه می شودحال با روشن کردن و وصل کردن یک مانیتور به آن ،تصاویر را مشاهده می ‌‌کنید.
در درس بعد چگونگی کار با DVR از طریق پورت شبکه را شرح خواهم داد......

/پایان قسمت اول /

منبع عصرایران


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد