گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

هدفمندی از اون لحاظ !

دانش آموز یا دانشجو باشی، دوره امتحانات هم باشد، چند تا امتحان در یک روز هم داشته باشی، آن وقت به ماهیت وجودی خودت و موجودات اطرافت و هدف متعالی زندگیات فکر نکنی!؟ اصلا مگر می شود؟! همه آن هایی که سال هاست در حال امتحان دادن اند می دانند که سوالات مهم و اساسی زندگی آدمیزاد درست در شب امتحان به ذهنش می رسد، یعنی درست وقتی که حتی یک دقیقه هم برای حفظ کردن یک فرمول کافی است، احساس می کنی هدف مشخصی در زندگی ات نداری و اصلا نمی دانی برای چه داری این همه به خودت سختی می دهی و درس می خوانی؟! گفتیم حالا که همه چیز به سلامتی در حال هدفمند شدن است، شما هم که در روز و شب های امتحان دغدغه زیادی برای هدف متعالی زندگی تان دارید، برویم سراغ هدفمند شدن!

دوران نوجوانی و جوانی که در مدرسه و دانشگاه می گذرد بهترین بهانه و دلیل برای هدف گذاری در زندگی است، اصلا همین که زندگی را یکنواخت و تکراری می دانیم، حوصله بعضی کلاس ها را نداریم و ترجیح می دهیم دو درشان بنماییم و این که از صبح زود بیدار شدن و منتظر اتوبوس ماندن و معطل ترافیک شدن بیزاریم و این ماجراها روی اعصابمان اسکیت می رود، همه اش به دلیل بی هدفی و بی دلیلی زندگی مان است. کسی که می داند از مدرسه و دانشگاه رفتن چه هدفی دارد، حاضر است هر کاری (با توجیه مثبت بودنش!) انجام بدهد تا به هدفش برسد، از صرف هزینه و زمان وعمرش هم پشیمان و ناراحت نیست.

● امید هدفمندیان

همین الان که وسط امتحان ها نشسته ای و داری جیم می خوانی در آدم های دور و برت نگاه کن و ببین چه جور آدم هایی اند و در کدام دسته قرار می گیرند:

بعضی از آدم ها آرزوها و رویاهایی دارند و پر از انرژی مثبت و امیدند، درست مثل زمان بچگی شان، با همان شور و اشتیاق کارهای شان را انجام می دهند و درسشان را می خوانند.

بعضی از آدم ها به جز پوچی و بدبختی و گرفتاری، چیز دیگری ندارند، کافی است چند دقیقه با آن ها هم صحبت بشوی که غم دنیا بریزد در دلت و یاد طلبکارهایت بیفتی (این طلبکار می تواند استاد محترم و طلب همان پروژه مربوطه باشد).

آدم های دسته اول در حال دنبال کردن هدف زندگی شان اند و می دانند چه می خواند و از آن جایی که هدفمندی یا هدف داری در زندگی به آدم امید هم می دهد، آن ها شاد و امیدوار هم هستند و مقداری از این انرژی مثبت شان را هم روانه شما می کنند. اما آدم های دسته دوم، بسیار منفعل اند و همه چیز حتی آفرینش را زیر سوال می برند و با افسردگی شان بقیه را هم افسرده می کنند.

● هدفمند شدن در ۳ سوت

برای داشتن هدف در زندگی لازم است از یک هدفمندی روزانه، هفتگی و بعد ماهانه شروع کنیم و آخرش سالانه و بیشترش کنیم. احساس این که کاری را بر اساس یک هدف ارزشمند، انجام داده و تمام کرده ایم خودش باعث به وجود آمدن هیجان برای هدف گذاری های بعدی می شود.

دوران دانش آموزی و دانشجویی در حالت طبیعی، خودش دوران هدفمند و با معنایی است. طبیعی است فرض کنیم این دوره زمان امیدواری هم باشد، چون طبق نظریه امید، سه رکن اساسی امید عبارتند از: اهداف موردنظر، عاملیت (یا به عبارتی، فرد دارای اراده که قصد رسیدن به آن اهداف را دارد، که شما دارید!) و مسیرهای دستیابی به آن هدف ها. اگر دانش آموز یا دانشجویی به خوبی هدف گزینی کرده باشد و برنامه ای منظم برای رسیدن به هدف هایش داشته باشد، پس امیدوار هم است. در مورد انتخاب این هدف امیدوارانه چند تا نکته را داشته باشید:

۱) هدف گزینی صحیح که باید مبتنی بر توانمندی های واقعی باشد؛

۲) انتخاب راه و مسیر درست برای رسیدن به اهداف انتخاب شده؛

۳) قصد و انگیزه و ادامه حرکت در آن مسیرها.

این سه موضوع در زندگی هر کسی، او را به سمت معنا داشتن و امید حرکت می دهد.

● هدفمند بشویم

اما انتخاب هدف که خودش شرایطی دارد و نیاز به مهارت هایی دارد که گاهی ما به آن مسلط نیستیم ولی اگر این مطلب را خوب بخوانید و همه مواردی را که گفتیم یادتان بماند می توانید به هدف گذاری تان اعتماد کنید.

۱) اهداف خوب با سوال های خوب در مورد این که چه کنیم تا... ؟ مشخص می شود. این سوال می تواند از موضوعات خیلی کلی تا جزئی را در خودش جا بدهد. مثلا یک سوال کلی است: چه کار کنم تا آدم موفقی باشم؟

این یک سوال متوسط است: چه کار کنم تا یک سال آینده یک زبان خارجی را در حد خوبی یاد بگیرم؟

این یک سوال جزئی است: چه کار کنم تا فردا دانشجوی (دانش آموز) موفقی باشم؟

۲) در مرحله بعدی اهداف باید:

الف) به صورت واضح وشفاف بیان شود.

ب) قابل اندازه گیری باشد.

ج) قابل دستیابی باشد (تحقق آن بیش از همه به خود ما بستگی داشته باشد، معنی اش همان» اندازه دهان مان باشد» است)

د) واقعی باشد و خیال پردازی های توهم گونه نباشد.

هـ) به موقع باشد و برای رسیدن به آن زمان هم مشخص شود.

۳) اهداف خود را به روشنی بتوانیم تصور کنیم و بدانیم در صورت رسیدن به آن ها چه تغییراتی در زندگی، احساسات و افکار ما به وجود می آید. برای این کار سوالاتی در مورد سرانجام، نحوه رسیدن، علت انتخاب هدف و.... از خودمان بپرسیم تا همه چیز را در مورد هدف بدانیم. هر چه قدر وقت بیشتری در این مرحله صرف کنیم، تعهد برای رسیدن به آن هدفمان بیشتر می شود.

۴) اهداف با ارزش ها ، باورها و فطرت ما هماهنگ باشد. در غیر این صورت ضمیر نا خود آگاه مانع از تلاش برای رسیدن به آن ها می شود.

۵) برای این که به هدف های مان وتلاشی که در جهتش انجام می دهیم پایبندی بیشتری داشته باشیم، بد نیست این تعهدمان را به شکل قول به خدا و کسانی که دوستشان داریم هم ارتقا بدهیم.

۶) تا آن جا که ممکن است اهداف خودتان را با رنگ ها ، جمله ها، موسیقی ها وخاطرات ورویاهای خوب و جذاب همراه کنید، تا باور قطعی برای ما ایجاد شود که رسیدن به آن هدف تمام این زیبایی ها را به همراه خواهد داشت.

۷) در برخی افراد که دوران بی هدفی طولانی تر و یا شدیدتری داشته اند بهتر است از اهداف جزئی تر شروع کنند تا با لمس فایده های هدفمندی، توانایی آن ها برای جست وجو و تلاش برای رسیدن به اهداف بزرگ تر تقویت شود.

۸) همیشه یادمان باشد بی خود و بی دلیل عصبانی نشویم، فقط باید نقش و هدف زندگی مان را کشف کنیم و در همان راهی که برای خودمان تعیین کردیم، حرکت کنیم.

۹) کتاب های زیادی در زمینه هدف گذاری و هدفمندی نوشته شده که بد نیست هم برای بالا بردن سرانه مطالعه کشورمان و هم برای دلخوشی آن نویسنده محترم یک یا چند تایشان را مطالعه فرمایید. یکی از بهترین کارها برای هدفمندی، مطالعه زندگی آدم های بزرگ وموثر است و همین طور دوستی با آدم های موفق و هدفمند و دور شدن از آن هایی که بی هدف زندگی می کنند و دائما در حال خواندن آیه یاس می باشند و هی غر می زنند. در هر حال اگر می خواهید به آدم های هدفمند و موفق تبدیل بشوید باید در سبک زندگی و تعامل تان با بقیه هم تغییر ایجاد کنید.

۱۰) و در نهایت با برنامه دست به عمل بزنید. تمام این ها زمانی نتیجه خودش را نشان می دهد که کاری انجام بدهید. از اشتباه نترسید و انگ شکست را روی نتایج اولیه ای که ممکن است با تصورات ما جور در نیاید نزنید، تازه اول راهید.


منبع روزنامه خراسان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد