گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

راهنمای خرید ماشین های چاپ جوهرافشان

در حال حاضر ماشین های چاپ جوهرافشان رنگی با سیستم تغذیه رول هنوز نتوانسته اند جای پای محکمی در بازارهای چاپ و نشر پیدا کنند. با وجود حرکت لاک پشتی این تکنولوژی، صاحب نظران پیش بینی می کنند فروش این تجهیزات امسال شتاب پیدا می کند، زیرا کاربردهای این تکنولوژی در حال افزایش است. با این حال به نظر می رسد هنوز خیلی ها نسبت به واقعیت های بازار چاپ جوهرافشان آگاهی کافی ندارند. برای خرید یک سیستم جوهرافشان در وهله اول چند مورد کلی وجود دارد که باید به خوبی در مورد آن تحقیق شود، در غیر این صورت کل سرمایه گذاری که می تواند سر به میلیون ها دلار بزند، به هدر خواهد رفت.

● سطوح چاپ پذیر (کاغذ)

با وجود ادعای اولیه سازندگان سیستم های جوهرافشان هنوز هیچ ماشین چاپ جوهرافشان آب پایه ورقی و رول سریعی در بازار وجود ندارد که بتواند روی کاغذهای معمولی افست چاپ کرده و در عین حال از کیفیت بالا برخوردار باشد. استفاده از کاغذ معمولی در این نوع ماشین های چاپ باعث می شود تا مرکب به درون الیاف کاغذ نفوذ کرده و پخش شود. این امر باعث ایجاد مشکلات چاپی فراوانی می شود. برای حل این مشکل دو رویکرد وجود دارد. راه حل اول استفاده از کاغذهایی است که از قبل یک پوشش (Coating) نامریی روی آن نشانده شده باشد، کاغذهای HP Colorpro از این نوع هستند. راه حل دیگر اضافه کردن کوتینگ روی ماشین قبل از چاپ است. به عنوان مثال ماشین چاپ جوهرافشان HP T۳۰۰ قبل از چاپ، یک نوع ماده چسبنده را روی نقاطی که قطرات مرکب پرتاب می شود می نشاند و سپس هدهای جوهرافشان مرکب را روی کار می افشاند.

در آینده شاهد رویکرد دیگری نیز خواهیم بود که توسط ماشین Jet press ۷۲۰ شرکت فوجی به کار گرفته خواهد شد. در این ماشین، قبل از چاپ، ابتدا کاغذ تحت فرایند کوتینگ قرار می گیرد.

حال پرسش اینجاست آیا در آینده نیز در این سیستم ها کاغذ هیچ گاه نمی تواند به طور مستقیم در فرایند چاپ مورد استفاده قرار گرفته و باید نوعی کوتینگ و یا ماده چسبنده روی آن را بپوشاند؟ این کار هزینه اضافی به چاپکار تحمیل می کند. در حال حاضر هیچ نوع ماشین چاپ جوهرافشانی که بتواند روی کاغذ معمولی به طور مرغوب چاپ کند در بازار وجود ندارد.

با این حال برخی از شرکت ها با جدیت روی نوعی از پیگمنت های ویژه در ساخت مرکب کار می کنند که می تواند در آینده برای چاپ روی کاغذ افست استاندارد، مورد استفاده قرار گیرد.

● رنگینه یا رنگدانه (Dyes or Pigments)

مرکب هایی که در این نوع ماشین های چاپ مورد استفاده قرار می گیرند، هم از رنگینه (Dyes) و هم از رنگدانه (Pigments) به عنوان مواد رنگزا استفاده می کنند. مرکب های رنگینه ای ارزان تر هستند و کارهایی که با این نوع مرکب ها چاپ می شود تا حدی رنگ و رو رفته و بی حس و حال به نظر می رسند. از این نوع مرکب ها به طور معمول برای چاپ متن و نوشته استفاده می شود.

از سوی دیگر استفاده از این مرکب ها باعث می شود تا آثار آن از پشت ورق دیده شود، به ویژه اگر از کاغذهای بی کیفیت مثل کاغذ روزنامه استفاده شود. این معضل در مورد مرکب های پیگمنتی کمتر پیش می آید. کیفیت مرکب های پیگمنتی برای چاپ رنگی بهتر است. در حالی که برخی از سازندگان این نوع ماشین های چاپ ادعا می کنند، هم مرکب رنگینه ای و هم مرکب رنگدانه ای عرضه می کنند. برخی دیگر هنوز نتوانسته اند مرکب پیگمنتی برای استفاده در این نوع ماشین های چاپ جوهرافشان به مشتریان خود ارایه کنند.

● مرکب های آب پایه یا یووی

در حال حاضر البته به جز یک مورد، کلیه ماشین های چاپ جوهرافشان سریع رول و ورقی از مرکب های آب پایه استفاده می کنند.

تنها چاپگر آگفا داتریکس است که از مرکب های پیگمنتی برای چاپ روی کاغذ معمولی استفاده می کند. مرکب های یووی گران تر هستند. از سوی دیگر هدهای چاپی که در ماشین های بسیار سریع به کار گرفته می شوند تنها با مرکب های آب پایه می توانند کار کنند.

در آیپکس نیز ماشین آلات چاپ لیبل جدید که از مرکب های یووی استفاده می کنند و قادرند با سرعت ۶۰ متر در دقیقه چاپ کنند، به نمایش درخواهند آمد. این سرعت نصف سرعت ماشین هایی است که از مرکب آب پایه استفاده می کنند.

● هدهای چاپی

برداشت های غلط فراوانی در مورد هدهای چاپی و طول عمر آنها وجود دارد. برخی از هدها از جمله هدهای Kyocera که در ماشین های Jetstream شرکت اوسه به کار می روند طول عمر زیادی در حد ۳ هزار ساعت دارند و پس از آن باید تعویض شوند. هدهای دیگر از جمله هدهای اچ پی که HP Scalable Printing Technology Heads نامیده می شوند و هدهای STREAM شرکت کداک، عمر بسیار کوتاه تری دارند. هدهایی که طول عمر بالا دارند بسیار گران قیمت هستند. این ویژگی در طراحی ماشین چاپ تأثیر فراوانی دارد. هدهای جوهرافشانی که روی ماشین HP T۳۰۰ نصب می شوند را می توان به راحتی تعویض کرد و ماشین پس از دو دقیقه می تواند کار خود را از سر گیرد. هدهای STREAM نیز به سادگی توسط اپراتور قابل تعویض است. در ماشین های دیگر یک مهندس بخش خدمات شرکت باید هدها را تعویض کند. در عین حال ماشین چاپ نیز برای مدت طولانی تری قابل استفاده نخواهد بود.

● کلیک خوب است یا بد؟

در بازار ماشین الکتروفوتوگرافیک یا تونری، پرداخت هزینه ماشین به سازنده بر اساس مدل کلیک (Click Model) انجام می شود. در این روش خریدار بر اساس یک قرارداد ماهانه به جای پرداخت پول ماشین، در قبال هر ورقی که توسط ماشین چاپ می کند به شرکت سازنده پول می پردازد. این پرداخت شامل کلیه خدمات و مواد مصرفی نیز می شود.

هزینه تونر را نیز می توان به قرارداد اضافه کرد. با این حال در زمینه ماشین های چاپ جوهرافشان با این که مدل کلیک استفاده می شود ولی قرارداد تنها شامل خدمات و میزان استفاده از ماشین است. چاپکار باید هزینه کلیه مواد مصرفی از جمله مرکب و هدهای چاپی را جداگانه بپردازد.

● آیا سازندگان ثالث در بازار مرکب حضور خواهند داشت؟

در بخش ماشین آلات دیجیتال ورقی به طور معمول تونرها توسط خود سازندگان دستگاه ارایه می شوند. در بازار چاپگرهای رومیزی جوهرافشان، سازندگان ثالث فراوانی هستند که کارتریج مرکب می فروشند.

در بازار تجهیزات جوهرافشان فرمت بسیار عریض نیز شرکت های ثالث متعددی هستند که مرکب به بازار عرضه می کنند. در بازار ماشین چاپ جوهرافشان بسیار سریع، بسیاری از سازندگان هدهای چاپی را از تولیدکنندگان هد خریداری می کنند. سازندگان هد به طور معمول مرکب تولید نمی کنند، به همین خاطر سازندگان ماشین آلات چاپ یا خود مرکب می سازند و یا آن را از شرکت هایی مثل سان کیمیکال خریداری کرده و در اختیار مشتری قرار می دهند.

تنها دو شرکت HP و کداک هستند که هدهای جوهرافشان خود را می سازند. شرکت اپسون برای ماشین Truepress Jet۵۲۰ ساخت داپنی یون اسکرین و Infoprint ۵۰۰ هد چاپی ساخته و برای این ماشین های چاپ نیز مرکب عرضه می کند.

شرکت های سازنده هد چاپی از جمله Kyocera و پاناسونیک، مرکب برخی از سازندگان مستقل را تأیید کرده اند. به همین خاطر سازندگان مستقل به احتمال زیاد برای برخی از ماشین های چاپ جوهرافشان، مرکب با قیمت پایین تر به بازار عرضه خواهند کرد. با این حال به نظر نمی رسد خریداران این نوع ماشین آلات لااقل تا یک سال از شرکت دیگری به جز شرکت سازنده ماشین چاپ مرکب بخرند، زیرا آنها ابتدا باید از عملکرد و کارآیی ماشین اطمینان حاصل کنند.

مواردی که گفته شد برخی از نکاتی هستند که خریداران ماشین های چاپ جوهرافشان باید به آن توجه کنند. آیپکس می تواند عرصه خوبی برای تحقیق و پژوهش برای مواردی که ذکر آنها در این مقاله رفت باشد.

مجله صنعت چاپ ( www.iranprint.com )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد