گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام درروز میلاد پیامبر(ص)

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

تبریک عرض میکنم میلاد مسعود پیامبر اعظم حضرت محمدبن‌عبداللَّه و همچنین ولادت باسعادت فرزند گرامى آن بزرگوار، حضرت جعفربن‌محمدالصادق (علیه الصّلاة و السّلام) را به شما حضار گرامى، میهمانان عزیز این مجلس، و همچنین به همه‌ى ملت بزرگ ایران و به امت عظیم اسلامى و به همه‌ى حق‌خواهان و آزادى‌طلبان عالم.ولادت نبى مکرم، سرآغاز یک فجر درخشانى در زندگى بشر بود. با این ولادت، بشارتهاى الهى به چشم مردم آن دوران آمد. کنگره‌ى کاخهاى پادشاهان ظلم ویران شد، آتشکده‌ها خاموش شد، مقدسات پوشالى و خرافى، به قدرت الهى در مناطق مختلفى از عالم از میان رفت.

این ولادت مقدمه‌ى بعثت بود و این بعثت براى همه‌ى جهانیان رحمت بود؛ همچنان که فرمود: «و ما ارسلناک الّا رحمة للعالمین».(1) همه‌ى عالم از برکات این وجود مقدس بهره‌مند شده‌اند و خواهند شد. آنچه از ترقیات بشر، پیشرفتهاى علمى، آگاهى‌هاى گوناگون، کشفیات عظیمى که در عالم به وجود آمده است، به برکت ظهور نور اسلام در آن برهه‌ى عجیب تاریخى است. و این نعمت در اختیار مردم قرار داده شد. اگر بشر آگاهى بیشترى میداشت، معرفت عمیق‌ترى میداشت و پیامبر را میشناخت و اسلام را میشناخت و پیام او را میدانست، امروز صفحه‌ى تاریخ بشر، صفحه‌ى دیگرى بود. جهل ما انسانها، کوته‌بینى ما انسانها، ما را عقب انداخته است. یقیناً هرچه تاریخ جلو برود و هرچه معرفت انسانها و ظرفیت انسانها براى فهمیدن بیشتر شود، این خورشید متلألئ بیشتر خود را نشان خواهد داد؛ بهره‌مندى از این نور حیات و زندگى، بیشتر خواهد شد. و ما امروز نشانه‌هاى این را داریم مشاهده میکنیم.

 امروز دنیا در زیر بار سنگین تحمیلات ناشى از تمدن مادى به ستوه آمده است و دنبال راه نجاتى میگردد. آنچه که شما امروز از بیدارى اسلامى در برخى از کشورهاى اسلامى مثل مصر و تونس ملاحظه میکنید، یک نشانه و نمونه‌اى از به‌ستوه‌آمدگى بشریت است. وقتى شیاطین بر زندگى مردم غالب میشوند - که شیاطین انس از شیاطین جن خطرناک‌ترند - مستکبران عالم که در زندگى اجتماعى مردم، زندگى خصوصى مردم، در اقتصاد مردم، در فهم و بینش مردم دخالت میکنند و آنها را به راه‌هاى بیراهه میکشانند، زندگى فضاى تاریک پیدا میکند و این فضاى سنگین و تاریک با فطرت انسانها ناسازگار است و بالاخره فطرت انسان بیدار میشود؛ این آن چیزى است که امروز دارد در دنیا اتفاق مى‌افتد. دنیاى غرب هم که اسیر چرخ و پر تسلط قدرت مادى است، امروز به ستوه آمده است. ما مسلمانها اگر میتوانستیم اسلام را درست معرفى کنیم، اگر میتوانستیم رفتار خودمان را منطبق با اسلام کنیم، مطمئن باشید دنیا به اسلام یک گرایش همگانى و عمومى پیدا میکرد. ضعف در ماست، اشکال در ماست و ما اولین مخاطبان قرآن و پیام پیغمبر هستیم. بایستى خود را اصلاح کنیم، باید خود را درست کنیم.

 امروز به برکت اسلام ملتها بیدار شده‌اند؛ این بیدارى را در سطح دنیاى اسلام انسان میتواند مشاهده کند. اولین اثر این بیدارى، ابراز بیزارى از حضور مستکبرین در این منطقه است. آمریکائى‌ها، سیاستهاى آمریکائى، با تبلیغات فراوان تلاش میکنند که خود را از تیررس حرکت عظیم مردم که امروز در بعضى از کشورهاى اسلامى مشاهده میشود، دور نگه دارند؛ لیکن این ممکن نیست. این حرکتها در درجه‌ى اول، علیه سلطه‌ى استکبار بر این منطقه است. آن چیزى که ملتها را تحقیر کرده است، سلطه‌ى استکبار است؛ آن چیزى که موجب شده است ملتهاى مسلمان با یکدیگر دست برادرى ندهند، یکدیگر را فهم نکنند، نیروهاى خود را بر روى هم نگذارند و امت اسلامى به معناى واقعى شکل پیدا نکند، دسائس و دخالتهاى استکبار در این منطقه است؛ این باید جمع شود. ملتها باید از دخالت و تسلط استکبار خلاص شوند و نجات پیدا کنند؛ این کلیدِ حل مشکلات این منطقه است. گرفتارى‌هاى مردم و ملتها، گرفتارى‌هاى دولتها - دولتهائى که با مردم خودشان، با ملتهاى خودشان فاصله پیدا کردند - به خاطر حضور قدرتهاى مستکبر و در رأس آنها آمریکاست. علاج مشکلات این منطقه به این است که ملتها به خود بیایند، دولتها به خود بیایند؛ شیطان بزرگ را از دخالت و تصرف در سرنوشت ملتهاى خودشان کنار بگذارند و دور کنند.

 سیاستهاى خاورمیانه‌اى آمریکا در این منطقه، موجب مخالفت ملتها با دولتهاى خودشان شده است؛ بین ملتها و دولتها شکاف افتاده است. اگر چنانچه ملتها با دولتها همراه باشند، هیچ قدرتى قادر نیست بر کشورها تسلط پیدا کند؛ هیچ قدرتى نمیتواند در مقابل ملتها مقاومت کند. آنچه امروز در بعضى از کشورهاى اسلامى اتفاق افتاده است، حضور ملتها در منطقه است، در صحنه‌ى مبارزه است، در میدان مبارزه است. وقتى ملتها در صحنه حاضر میشوند، تیغ قدرتها کُند میشود. قدرتها نمیتوانند به ملتها زور بگویند. افرادى را از نزدیکان خودشان، کسانى را از مزدوران خودشان بر مردم مسلط میکنند، آنها به مردم زور میگویند. ملتها وقتى آمدند توى صحنه، پشت دولتها محکم میشود؛ اگر با ملتهاى خودشان همراه باشند. این، علاج مشکلات این منطقه است.

 امروز دولت جعلى صهیونیستى در این منطقه مثل یک غده‌ى سرطانى است که منطقه را دچار بیمارى و آفت کرده است. همه‌ى سعى استکبار این است که این غده‌ى سرطانى را در منطقه حفظ کند. وجود این غده‌ى سرطانى در این منطقه، مایه‌ى جنگ و اختلاف و دودستگى و سیاستهاى غلط در این منطقه شده است. براى اینکه این را نگه دارند و پایگاه خودشان را در منطقه حفظ کنند، همه‌ى توان خودشان را به کار میبرند. این همان چیزى است که امروز آثار و نتائج آن را مشاهده میکنیم و آن، عکس‌العمل ملتهاست. ملتها وقتى بیدار شدند، این وضعیت را تحمل نمیکنند.

 ما معتقدیم حرکتهائى که امروز در بعضى از کشورهاى اسلامى مشاهده میشود، عکس‌العمل و واکنش ملتهاست به تحقیر طولانى‌اى که قدرتهاى استکبارى نسبت به اینها روا داشته‌اند. امروز فرصتى پیدا کرده‌اند، آمده‌اند توى میدان.

 وظیفه‌ى عالمان دین، نخبگان سیاسى، نخبگان علمى و دانشگاهى خیلى سنگین است. امروز مردم در این کشورها احتیاج دارند به هدایت این نخبگان؛ چه نخبگان سیاسى، چه نخبگان علمى، چه دانشگاهى و چه دینى. وظیفه‌ى سنگینى بر عهده‌ى اینهاست. اینها باید نگذارند دستگاه استکبار با وسائل گوناگونى که دارد، این حرکت عظیم ملتها را مصادره کند، قیام مردم را از آنها سرقت کند؛ باید مراقب باشند. اینها باید مردم را به سمت اهداف عالیه‌اى که براى هر کشورى این اهداف، اهداف و آرمانهاى والاست، هدایت کنند. اگر این شد، آینده‌ى این منطقه، آینده‌ى روشنى است؛ آینده‌ى امت اسلامى، آینده‌ى روشنى خواهد بود.

 ما در دنیا یک میلیارد و نیم جمعیتیم و در حساس‌ترین نقاط از لحاظ موقعیت سوق‌الجیشى، از لحاظ امکانات طبیعى و منابع زیرزمینى قرار گرفتیم؛ اما دیگران بر ما حکومت میکنند، دیگران دارند سرنوشت ما را معین میکنند، نفت ما را دیگران تکلیفش را معین میکنند، دیگران براى حکومتهاى ما تکلیف معین میکنند. این وضعیت باید دگرگون شود و بلاشک دگرگون خواهد شد؛ که امروز نشانه‌هاى آن دیده میشود. این همان بیدارى اسلامى است به برکت اسلام.

 اسلام پیروان خود را اینجور تربیت میکند: «و الّذین معه اشدّاء على الکفّار رحماء بینهم تریهم رکّعا سجّدا یبتغون فضلا من اللَّه و رضوانا سیماهم فى وجوههم من اثر السّجود»؛(2) اینها نشانه‌هاى امت اسلامى است. اینها آن معنویتى است که در آنها وجود دارد؛ آن توکل، آن توجه به خدا، آن تذکر، آن خضوع در مقابل پروردگار. این، خاصیت پرورش انسان مسلمان و مؤمن است. اسلام اینجور انسانى پرورش میدهد: در مقابل خداى متعال، خاضع؛ با برادران ایمانى، رحیم، مهربان؛ اخوت اسلامى، برقرار؛ اما در مقابل مستکبران، در مقابل ظالمان، مثل کوهِ استوار مى‌ایستند؛ «و مثلهم فى الانجیل کزرع اخرج شطئه فأزره فاستغلظ فاستوى على سوقه».(3) این، همان مراحل رشد امت اسلامى است؛ سر میزند، رشد میکند، بالندگى پیدا میکند، مستحکم میشود. «یعجب الزّرّاع»؛(4) خود آن کسانى که این زمینه را فراهم کردند، به شگفت مى‌آیند. این دست قدرت الهى است که اینجور انسانها را رشد میدهد. «لیغیظ بهم الکفّار»؛(5) دشمن مستکبر وقتى به این انسان مسلمانِ تربیت شده‌ى بالیده‌ى در دامان اسلام نگاه میکند، معلوم است که به خشم مى‌آید و ناراحت میشود. ما باید اینجورى عمل کنیم. خود را بسازیم. خود را با قرآن تطبیق دهیم. اخلاق خود را، رفتار خود را، با دوستان، با معارضان و معاندان، با مستکبران، طبق برنامه‌ى قرآن تنظیم کنیم. خداوند متعال وعده کرده است که به افرادى که اینجور حرکت کنند، پاداش خواهد داد، اجر خواهد داد. این اجر، هم در دنیاست، هم در آخرت. در دنیا عزت است، برخوردارى از زیبائى‌ها و تمتعات الهى در این عالم است - که براى انسانها فراهم کرده است - در آخرت هم رضوان الهى و بهشت الهى است.

 این راهى است که شما ملت عزیز ایران در پیش گرفتید، دنبال میکنید، حرکت میکنید و به توفیق الهى این راه را ادامه خواهید داد و این راهى است که خوشبختانه امروز مشاهده میکنیم ملتهاى مسلمان در گوشه و کنار جهان اسلام، بتدریج و آرام آرام دارند به این سمت حرکت میکنند. خداى متعال فرموده است: «و العاقبة للمتّقین».(6) اگر چنانچه این تقوا را ما شیوه‌ى عمل خودمان قرار بدهیم، مسلّم عاقبت و سرانجام کار، متعلق به امت اسلامى خواهد بود و این آینده به امید خدا چندان دور نیست.

 امیدوارم خداوند متعال به همه‌ى ملتهاى مسلمان، به امت اسلامى، بخصوص به نخبگان و اثرگذارانِ این امت این توفیق را بدهد که بتوانند از برکات وجود پیغمبر و تعالیم قرآن حداکثر بهره را ببرند. از خداى متعال میخواهیم رحمت واسعه‌ى خود را بر امام بزرگوارمان که این راه را او در مقابل ما باز کرد و بر شهداى عزیزى که در این راه جان خودشان را فدا کردند، نازل فرماید.

    و السّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

1) انبیاء: 107
2) فتح: 29
3) همان‌
4) همان‌
5) همان‌
6) اعراف: 128

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد