گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

بازخوانی مواضع رهبر معظم انقلاب:سند چشم انداز ، شعار نیست

باید مواظب باشیم قضایای اصلی را با قضایای فرعی جابجا نکنیم
اگر کسی دقت نکند، ممکن است خیال کند افرادی نشسته‌اند و انشاء نوشته‌اند، ولی نه، بدانید انشاء نیست. کلمه کلمۀ این چشم‌انداز – با تأکید می‌گویم – محاسبه شده است. دولت افرادی را مأمور کند که عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند که آیا پیشرفت در سند چشم انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟"کسانی که برنامه چشم انداز 20 ساله را نوشتند اطلاعی از توانمندی های ملت ایران نداشتند که 20 سال دیگر ایران در همه عرصه ها در منطقه اول شود. این در حالیست که هم اکنون ایران در بسیاری از عرصه ها نه در منطقه بلکه در دنیا اول شده است." این آخرین اظهارات محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره یکی از اسناد بالادستی کشور است .

سندی که با تلاش جمعی از کارشناسان کشور تهیه شده و بعد از اعمال اصلاحات مورد نظر رهبر معظم انقلاب به تایید ایشان رسیده است.

جالب اینکه "محمود احمدی نژاد" چندی پیش طی سخنانی در آئین گشایش همایش ملی "نقش مدیریت راهبردی در تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران" ، تنظیم و معرفی سند چشم انداز بیست ساله کشور را کاری ارزشمند و بزرگ دانسته و گفته بود : این سند عاملی برای همگرایی و هم افزایی توانمندیهاست.

وی همچنین تحقق سند چشم انداز را منوط به هم افزا شدن توانمندیهای ایران و نیز هماهنگی و هم افزایی سایر ظرفیت ها در سطح بین الملل خوانده بود.

اینکه دولت تاکنون چه اندازه به اجرای این سند اهتمام داشته است و در آن پیشرفت حاصل شده یا اینکه تا به حال چند بار دولت به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد خود را در اینباره ارائه داده است مجال دیگری را می طلبد اما برای یادآوری اهمیت این سند به مسئولین اجرایی کشور «فردا» به بازخوانی برخی نظرات رهبر انقلاب در این خصوص می پردازد.

اهم بیانات معظم له در این خصوص بدین شرح است:

* تسهیل زندگی مردم و توجه به سند چشم انداز در جهت گیرهای دولت مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد.

* سند چشم انداز ، شعار نیست بلکه نقشه ی راه 20 ساله کشور است که با دقت و با توجه به واقعیات تنظیم شده و باید در همه شرایط مورد توجه کامل باشد.

* باید مسیری را که در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونه ای عمل کنیم که متناسب با دوره های مختلف زمانی، اهداف سند چشم انداز محقق شود.

* اگر بی توجه به این سند بسیار مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی مانده امکان تحقق اهداف چشم انداز، دیگر وجود نخواهد داشت بنابراین باید دولت افرادی را مأمور کند که عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند که آیا پیشرفت در سند چشم انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟

* سند چشم انداز یک مسئله فرادولتی است؛ مال این دولت و آن دولت و این سیاست و آن سیاست و این جریان و آن جریان نیست؛ محصول یک کار فشرده و متراکم است؛ کار کارشناسی شده و درست هم هست.

* این سند، در واقع برنامه کلان بیست ساله ماست و یک سند به معنای حقیقی کلمه است.

* شما جوان‌های عزیر این سند چشم‌انداز را مطاله کنید. اگر کسی دقت نکند، ممکن است خیال کند افرادی نشسته‌اند و انشاء نوشته‌اند، ولی نه، بدانید انشاء نیست. کلمه کلمۀ این چشم‌انداز – با تأکید می‌گویم – محاسبه شده است. این‌که ما گفتیم در بیست سال آینده می‌خواهیم کشورِ اول منطقه در این خصوصیات باشیم و این شاخص‌ها را داشته باشیم – که در سند دو صفحه ای چشم‌انداز ذکر شده – کلمه کلمۀ این‌ها بررسی و محاسبه و کارشناسی شده است. ما می‌توانیم، منتها این توانستن شروطی دارد.

*مسئولان باید با شناخت و بکارگیری صحیح ظرفیت های مادی و معنوی بسیار فراوان و بی نظیر کشور در بخش های مختلف و همت و کار مضاعف برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله و حتی فراتر از آن ، تمام توان خود را به کار گیرند.

* اکنون در برخی بخشها از زمان بندی انجام شده در سند چشم انداز جلوتر هستیم و در برخی بخشها هم حرکت، شتاب لازم را ندارد، بنابراین باید با همت مضاعف تلاش کرد تا از اهداف چشم انداز نیز جلوتر برویم.

* مسئولان باید با شناخت و بکارگیری صحیح ظرفیت های مادی و معنوی بسیار فراوان و بی نظیر کشور در بخشهای مختلف، و همت و کار مضاعف، برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله و حتی فراتر از آن، تمام توان خود را به کار گیرند.

و دست آخر ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور وقت

با سلام و تحیت

در پی ابلاغ سند چشم‌انداز بیست‌ساله که به حول و قوۀ الهی و توجهات حضرت بقیة‌الله ارواحنافداه خواهد توانست مسیر توسعه و سازندگی کشور را در جهت هدف‌های والای جمهوری اسلامی نمایان و مشخص سازد، اینک سیاست‌های کلی برنامه چهارم که نخستین برنامه دوران 20 ساله است برابر اصل 110 قانون اساسی ابلاغ می‌گردد.

انتظار می‌رود چارچوب این سیستم‌ها و نقاط مورد تکیه در آن بتواند به تدوین برنامه‌ای جامع و عملیاتی برای دوره پنج ساله بینجامد. بی‌گمان اهتمام و دقت‌نظر جنابعالی و هیأت محترم دولت و از آن پس مجلس محترم شورای اسلامی می‌توانند در این‌باره نقش تعیین کننده خود را ایفا کنند.

تأکید بر این معنا بدین علت ضرورت می‌یابد که برخی از سیاست‌های کلی مصرح در برنامه سوم از توجه کافی در تقنین و اجرا برخوردار نگشت. مجمع محترم تشخیص مصلحت و نیز خود دستگاه‌های تقنینی و اجرایی می‌توانند این کمبود را به نحو شایسته‌ای در این برنامه برطرف کنند. لازم می‌دانم از مجمع محترم تشخیق مصلحت و هیأت محترم دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیرخانه مجمع و نیز کارشناسان فعال و همکار با این مجموعه‌ها که در تنظیم سیاست‌های کلی برنامۀ چهارم نقش‌آفرینی گردند، صمیمانه سپاس‌گزاری کنم.

نسخه حاوی سیاست‌ها، همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت ارسال می‌شود.
سیدعلی خامنه‌ای

11/9/82

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد