گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

گروه فرهنگی امام حسین علیه السلام

مراقب رایانه تان باشید

اگر از کامپیوترتان زیاد استفاده می کنید احتمالاً تا به حال برای شما پیش آمده که در هنگام کار با کامپیوتر برق قطع شده باشد و اگر انسان خوش شانسی باشید احتمالاً هنوز کامپیوتر درست کار می کند. البته در بیشتر موارد حداقل مادربورد کامپیوتر آسیب می بیند.

لوازم الکتریکی معمولاً نسبت به نوسانات ولتاژ برق بسیار حساس هستند و همانطورکه می دانید نوسان ولتاژ در برق شهر تقریباً یک امر روزمره است . کارخانجات تولید کننده وسایل الکتریکی معمولاً از یک منبع تغذیه برای رفع این مشکل استفاده می کنند.معمولاً کار یک منبع تغذیه در این گونه وسایل جلوگیری از نوسانات مخرب برق برای دستگاه می باشد. ولی زمانی که برق شهر قطع می شود از منبع تغذیه هم کاری برنمی آید.

اگر از کامپیوترتان زیاد استفاده می کنید احتمالاً تا به حال برای شما پیش آمده که در هنگام کار با کامپیوتر برق قطع شده باشد و اگر انسان خوش شانسی باشید احتمالاً هنوز کامپیوتر درست کار می کند. البته در بیشتر موارد حداقل مادربورد کامپیوتر آسیب می بیند . اگر Cpu نسوخته باشد باید گفت هنوز هم نسبتاً انسان خوش شانسی باشید.

امروزه با وجود مادربوردهایی که خیلی هم گران نیستند می توانید از روشهای ارزان قیمت مختلفی برای محافظت از مادربورد کامپیوتر در برابر مشکلات منبع تغذیه ( برق شهر) استفاده کنید. ولی هیچ روشی مانند استفاده از Ups و uninterruptible power supplies یا یک منبع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از تجهیزات گران قیمت شما در برابر مشکلات برق حفاظت کند. زمانیکه شما یک سرور یا کامپیوتر گران قیمت دارید اهمیت وجود Ups بیشتر می شود.Ups برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی و کنترل ولتاژآن دارای مدارات خاصی است و برای حل مشکلات قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب از کار افتادن موقت آنها می شود ) از باتری استفاده می کند که کل این مجموعه را تغذیه پشتیبان می گویند.

● انواعUps

در مفهوم کلی به ۲ نوع و فرم وجود دارد : آنلاین( Ups online) آنلاین و هرکدام از این دو می توانند با شکل موجی خروجی سینوسی ، شبه سینوسی، مربعی و ... باشند.Online Ups ، در ابتدا برق شهر یا ورودی را از Ac به Pc تبدیل می کند و سپس برق Dc را به Ac تبدیل می کند و در این فرایند کاملاً خروجی از ورودی ایزوله می باشد و این بهترین حالت یک Ups هست. اما مبدل همیشه در مدار قرار دارد و عملیات تبدیل را انجام می دهد.

دراین مدل هازمان سوئیچ کردن بین وضعیت استفاده از باتری (backup mode) و استفاده از برق شهر (normal mode) صفر میلی ثانیه می باشد. OfflineUps ،در مدل های offline مبدل فقط زمانی به کار می افتد که برق ورودی قطع و یا محدوده معین خارج شده باشد به عبارتی دیگر Ups برق شهر را در زمان اتصال خروجی bypass می کند و فقط عملیات استابیلایزر را انجام می دهد و زمانی که انتقال معمولاً بین ۱ تا ۳ میلی ثانیه می باشد. نکته : زمان کمتر از ۴ میلی ثانیه سیستم های کامپیوتری متوجه قطع برق نمی شوند.

● اما چگونه می توان یک Ups خوب انتخاب کرد؟

در جواب این سوال باید گفت این موضوع کاملاً بستگی به میزان توانایی شما در پرداخت می باشد و Ups را برای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید . مصرف انرژی آنچه محافظت می کنید عامل دیگری است که در خرید Ups نقش مهمی ایفا می کند.

واحدی که بوسیله آن ظرفیت Ups یا مقدار انرژی که به شما می دهد بیان می شود عبارت است از آمپر ساعت . مثلاً یک Ups پنجاه آمپر ساعت می تواند دستگاه شما را با جریان ۲ آمپر به مدت ۲۵ ساعت یا با جریان ۵ آمپر به مدت ۱۰ ساعت تغذیه کند . توجه داشته باشید که میزان جریان مصرفی را مصرف دستگاه تعیین می کند پس زمان تغذیه برای یک Ups مشخص به میزان مصرف دستگاه شما دارد. بدیهی است درصورتی که در زمان بحرانی به یک منبع تغذیه احتیاج دارید کوتاه باشد می توانید از Ups با آمپر ساعت کمتر و در نتیجه ارزانتر استفاده کنید . البته یک محدودیت هم در این زمینه وجود دارد و آن این است که جریان های Ups شما باید از کل برق دستگاه های شما ( به آمپر ) بزرگتر باشد .

(هر سیستم با مونیتور ۱۵ و بدون رایتر و اسپیکر و لوازم جانبی و پرمصرف تقریبا ًw ۴۰۰ مورد محاسبه قرار می گیرد و در انتها برای اطمینان w ۲۰۰ به عدد کل اضافه کنید . ) نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هیچ گاه از یک محافظ برقی ( مانند محافظ یخچال یا کامپیوتر) در خروجی یک Ups استفاده می کنید نباید از این محافظ ها به طور همزمان برای یک دستگاه استفاده کنید چون باعث صدمه دیدن دستگاه شده و حتی از نظر ایمنی شما هم می تواند خطرناک باشد.معمولاً Ups بازه ای بزرگ دارد تا کسانی که از توانایی مالی کمتری برخوردارند هم بتوانند آن را تهیه کنند . البته طبیعی است که قیمت بالاتر کیفیت و امکانات بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

 منبع : روزنامه ابرار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد